Saturday 20 November 2010

Rim og vers fra barndommen

På et eller annet vis dukker det opp de merkeligste ting fra hukommelsen. Jeg fikk plutselig, fra ukjent kilde til assosiasjoner, et vers som vi brukte å sitere i 3.klasse. Jeg ser ennå for meg Guri, klasseforstanderen, stå og sitere foran vår fine tavle(håndlaget á la Steinerskolen) og hører ennå hvordan tonefall og takt det hadde. Verset? "Farao på ferie" av André Bjerke(som jeg ikke visste før google-søk i dag fortalte meg det), kommer fra boken "morovers".

Farao på ferie
I landet Miramarmora
var Farao på ferie
hos farmora og mormora.

En morgen klatret mormora
til Farao i furua
og så begynte moroa.

- Hva ler'ua'? Sa farmora.
- Av mormora, den furia!
- Hvor ser'u a'? sa farmora
- I furua! sa Farao

- Kom ned igjen! sa farmora
til mormora i furua.
- Imorra, ja! sa mormora
til farmora til Farao.

Du ser av vår historie
at det å dra på ferie
i landet Miramarmora
til farmora og mormora,
den furia i furua,
har Farao hatt moro av!

No comments:

Post a Comment